Mikä on TikTok?

TikTok on tällä hetkellä pinnalla. Sosiaalisen median ammattilaiset pitävät palvelua yhtenä tärkeimpänä sosiaalisen median kanavana vuonna 2020. Päätin itsekkin tsekata mistä tässä kaikessa on kysymys.

TikTok on palvelu, johon käyttäjä voi ladata lyhyitä videoita. Maksimissaan videot voivat kestää minuutin, mutta muita rajoituksia ei ole. Palvelun juuret ovat Musical.ly nimisessä palvelussa, jonka kiinalainen Bytedance sulautti Douyin nimiseen palveluun vuonna 2018.

Musical.ly -alustalla ihmiset tekivät pääosin erilaisia lipsync -videoita. TikTokin myötä videoiden monimuotoisuus on lisääntynyt. Vaikka pääosa palvelun videoista on nuorien tekemiä tanssi- tai komediavideoita, niin yhä enenevissä määrin TikTokista löytyy myös muunlaista sisältöä. Päätin kokeilla, miten tietopainoitteinen sisältö menestyy TikTokissa.

 

@pmikkonen

Tägää se tyyppi, kenestä tulee vielä astronautti 🚀🛰 #foryou #fry #avaruus #valomiekka

♬ feeling - BCD Studio-LI

Orgaanisen kasvun mekka

Perustin oman TikTok-tilini syksyllä 2019. Alussa latasin palveluun videoita, jotka oli alunperin tarkoitettu Instagramiin. Videot olivat tiisereitä Youtube-videoistani. Suurtakaan näkyvyyttä ei tullut ja seuraajamäärä kipusi muutamaan kymmeneen. Joulukuun 23 päivä päätin ottaa hommaan iha erilaisen asenteen. Olin huomannut, että muualla maailmassa palvelussa julkaistiin paljon erilaisia pieniä faktavideoita. Julkaisin videon, missä esiteltiin joulupukin 8 poroa. Tällä hetkellä kyseistä videota on katsottu 140 000 kertaa. Tämä on valtava määrä verrattuna näkyvyyteen, jota olen Youtubessa saanut.

Innostuin tästä sen verran, että päätin julkaista joululomani ajan yhden videon päivässä. Lukuun ottamatta yhtä päivää, tämä myös toteutui. Palattuani töihin kahden viikon lomailun jälkeen videoitani on katsottu TikTokissa 1,5 miljoonaa kertaa ja olen onnistunut haalimaan yli 17 000 seuraajaa. Suosituimmalla videolla on 350 000 näyttökertaa.

Tämä valtava näkyvyys ei ole jäänyt pelkästään TikTokin sisälle, vaan katsojia ja näyttökertoja on siirtynyt myös Youtuben puolelle. Varsinkin tästä asiasta olen erittäin innostunut.

TikTokin näkyvyyden perusta on erittäin agressiivisesti toimiva algoritmi, joka suosittelee uusia videoita jatkuvalla syötöllä. TikTok koostuu kahdesta eri feedistä: seuratut henkilöt ja for you -palsta. For You reagoi nopeasti videoihin, mistä olet pitänyt. Tähän vaikuttaa miten reagoit katsomiisi videoihin. Jos katsot ne esimerkiksi useaan kertaan, algoritmi tulkitsee asian niin, että video on hyvä. Toinen mittari on antamasi tykkäykset sekä kommentit. Miellyttävää on huomata, että tämä algrotmi todella toimii! Kääntöpuolena tietysti se, että TikTok

Tulevaisuus TikTokin parissa

Joululoman TikTok-kokeilu onnistui niin hyvin, että aion tulevaisuudessa panostaa palveluun. Kunnianhimoinen tavoite olisi tuottaa joka päivä laadukas Video. Tällä hetkellä 100 000 seuraajan raja ei tunnu mahdottomalta kevään aikana, mutta tämähän ei luonnollisesti ole ainoastaan omissa käsissäni! Joka tapauksessa haluan kannustaa kaikkia sisällöntuottajia kokeilemaan TikTokia. Ainakaan sitä kautta saatavaa näkyvyyttä ei kannata missään nimessä aliarvioida!

Share This

Jaa artikkeli

Voisiko joku hyötyä tästä jutusta?

Jaa tämä artikkeli!

Kerro tästä artikkelista seuraajillesi!