Estonian uudet paljastukset

Petteri Mikkonen
Petteri Mikkonen

Vuonna 1994 uponnut matkustaja-autolautta Estonia nousi jälleen kesällä 2021 otsikoihin. Uusiin tutkimuksiin Estonialla päädyttiin, kun syyskuussa 2019 toimittaja ja dokumenttiohjaaja Henrik Evertson ryhmineen sukelsi Estonian hylylle ja havaitsi aluksen keskivaiheella, juuri vesirajan tuntumassa suuren vauriokohdan, jota virallisissa tutkimusraporteissa ei oltu mainittu.

Estonialla on tähän asti ollut voimassa hautarauha, eli sinne ei ole saanut sukeltaa. Nyt tämä hautarauha on kuitenkin väliaikaisesti poistettu, jotta uusia tutkimuksia voitaisiin suorittaa.

Kesällä 2021 suoritetuissa, Viron johtamissa sukelluksissa seurasi lisää paljastuksia, sillä Estonian hylystä löydettiin kaksi aiemmin havaitsematonta halkeamaa, jotka ovat noin 10-15 metrin pituisia. Näiden uusien sukellustutkimusten aikana hylystä otetaan yhteensä 15 000- 25 000 valokuvaa, joita käytetään yksityiskohtaisen 3D-mallinnuksen tekemiseen.

En siis ole ainoa, jonka mielestä Estonian uppoamisen syy ei täysin selvinnyt virallisesta onnettomuustutkintaraportista.

Estonia on mulle henkilökohtaisesti jotenkin todella tärkeä ja mielenkiintoinen aihe ja olen käsitellyt sitä jo kahdella aikaisemmalla videolla. Nyt käsilläni on kuitenkin uutta materiaalia, joka tukee aikaisempien videoideni teorioita ja on vahvistanut mun näkemystä siitä, että Estonian uppoamisen taustalla on jotain todella omituista

Jos et ole nähnyt näitä kahta aikaisempaa Estonia-videota, niin suosittelen ehdottomasti katsomaan ne ennen tätä videota. Ne luovat pohjan sille, mitä tulen tässä artikkelissa kertomaan.

Estonia osa 1

Estonia osa 2

Mulla oli mahdollisuus päästä tutustumaan täysin uuteen, Estonian salaisuudet kirjaan, jonka J.K. Tamminen on kirjoittanut.

Tamminen on Virossa asuva kirjailija, lakimies ja teologi, joka on haastatellut kymmenien vuosien aikana runsaasti henkilöitä ja perehtynyt aiheeseen liittyvään aineistoon aivan tuoretta virolaista viranomaisraporttia myöten

Tää kirja oli todella vaikuttava lukukokemus ja suosittelen sitä aivan kaikille, joita Estonian mysteeri kiinnostaa!

Estonian hätäsignaalia häiritään

Aloitetaan matka Estonian mysteeri tällä kertaa sen hätäsanomaliikenteestä.

Pohjustuksena kerrottakoon, että Estonian uppoamisen aikaan NATO:n jäsenmailla sekä muilla harjoitukseen kutsutuilla oli Skagerrakin merialueella suuri, kymmenen päivää kestävä meriharjoitus nimeltä Cooperative Venture 94.

Skagerrak on Pohjanmeren salmi, joka muodostaa yhdessä Kattegatin kanssa laivareitin Pohjanmereltä Itämerelle.

Tämän harjoituksen painopiste ei ollut sotilanteen harjoittelemisessa vaan keskiössä olivat meripelastus ja humanitaariset ongelmatilanteet. Harjoituksen luonteesta johtuen siellä oli runsaasti paikalla juuri meripelastukseen soveltuvaa lentokalustoa.

Estonia-upposi heti harjoituksen alkumetreillä. Yksikään harjoitukseen osallistuneista lentokoneista ei osallistunut Estonian meripelastustöihin, vaikka sijaintinsa puolesta ne olisivat hyvin ehtineet paikalle. Harjoituspaikalta Estonian uppoamispaikalle oli lentäen noin tunnin matka.

Toinen erikoinen seikka liittyy Estonian lähettämiin hätäkutsuihin. Myöhemmät tutkimukset ovat osoittaneet, että juuri Estonian uppoamisalueella radioliikenteessä esiintyi laivan uppoamisajankohtana häiriöitä. Estonian lähettämien hätäkutsujen oli vaikeuksia yltää niin kutsutulle VHF-kanavalle. Kyseisen kanavan käyttö on rajattu pelkästään hätäyhteyksille.

Astetta villimäksi tämä teoria menee siinä kohtaan, kun aletaan pohtimaan häirittiinkö radioliikennettä tarkoituksella? Jos näin oli, niin mikä taho oli häirinnän takana.

Teoriassa tämän kaltaista viestiliikenteeseen liittyviä harjoituksia olisi voitu toteuttaa Cooperative Venture 94-harjoituksen puitteissa.

Oli niin tai näin häiriöt radioliikenteessä tapahtuivat pelottavan tarkasti juuri Estonian uppoamisen aikoihin!

Lisäksi eräs merkillinen seikka liittyy Yhdysvaltojen tekemiin Estonia tutkimuksiin. Ne on julistettu salaisiksi. Miksi näin on tehty, sillä virallisten tietojen mukaan Estonialla ei ollut yhtäkään amerikkalaista matkustajaa!

Voisi kuvitella, että Yhdysvaltojen intressit liittyvät pelkästään yleiseen merenkulun turvallisuuteen, eikä tällaisia tutkimuksia ole mitään syytä salailla.

Törmäsikö Estonia sukellusveneen kanssa?

Yksi eniten kannatatusta saaneista teoriosita on se, että sukellusvene olisi osunut Estonian kylkeen ja aiheuttanut massiivisen reiän. Tähän teoriaan uskoo myös vahvasti Margus Kurm, joka on Viron entinen valtakunnan syyttäjä. Hän myös toimi Viron halituksen asettaman oman tutkimusryhmän johtajana vuodesta 2005 vuoteen 2009 saakka.

Kurm oli Viron eduskunnan kuultavana 26.11.2020. Tässä yhteydessä antamassaan lausunnossa Kurm kyseenalaistaa monta Estonian virallisen onnettomuustutkintaraportin väitettä ja mainitsee, että Ruotsin viranomaiset ovat halunneet piilottaa julkisuudelta katastrofin todelliset syyt.

Estonian hylylle suoritettu alkuperäinen onnettomuustutkintasukellus tehtiin pian laivan upottua. Ruotsalaiset kävivät Estonialla kuitenkin uudestaa, Joulukuussa 1994. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tällä sukelluksella oli tarkoitus etsiä ja mitä hylyltä lopulta löydettiin.

Tähän sukellukseen liittyy paljon huhuja siitä yksinkertaisesta syystä, että läheskään kaikkea sukelluksissa selvinnyttä tietoa ei ole koskaan päästetty julkisuuteen.

Eräs tarina menee jopa niin pitkälle, että tämän sukelluksen yhteydessä sukeltajat olisivat jopa sukeltaneet tästä avoimesta reiästä autokannelle kuvaten koko ajan.

Myös edellä mainittu Kurm esittää epäilyksensä

Estonian hylkysukelluksen videotallenteen kohtalosta. Krumin mukaan Ensimmäiset Estonialta kuvatut neuhoitteet koostuivat kahdesta samansisältöisestä nauhasta, joista toinen jäi sukelluksen suorittaneelle yritykselle ja toinen päätyi Ruotsin merenkulkulaitokselle, joka oli tilannut hylkysukelluksen.

Sukellusyritys tuhosi oman nauhansa heti sukelluksen jälkeen. Sen nauhan kohtalosta, joka päätyi Ruotsin merenkulkukulaitokselle ei puolestaan ole mitään tietoa. Joko se on kadonnut, tai se on julistettu salaiseksi.

On hieman erikoista, että näin massiivisen onnettomuuden yhteydessä tämä, ehkäpä tärkein todiste, ei päädy koskaan virallisen onnettomuustutkintalautakunnan nähtäväksi.

Itsellä tulee väistämättä mieleen ajatus siitä, että tällä nauhoitteella näkyi Estonian kyljessä ollut massiivinen reikä, jonka Henrik Evertson löysi tutkimusryhmänsä kanssa 2019.

Reikä Estonian kyljessä on siis kiistaton tosiseikka, tärkein kysymys kuuluukin, mikä tämän reiän aiheutti?

Osa ihmisistä uskoo, että aukko syntyi uppoavan laivan törmätessä meren pohjaan tai vuosien saatossa, kun laiva on merivirtojen mukana liikkunut meren pohjassa.

Toinen, vaihtoehtoinen teoria, lähtee siitä ajatuksesta, että reikä oli jo Estonian upotessa

Virallisen onnettomuustutkinnan mukaan Estonian uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen kovassa meren­käynnissä ja veden tulviminen alukseen.

Totuus on kuitenkin se, että Estonia upposi perä edellä. Tämä on mielestäni merkittävin seikka joka puhuu sen puolesta, että Keulavisiirin lisäksi vettä on täytynyt tulvia laivalle myös jostain muualta.

Estonialta selvinneiden havaintojen perusteella vettä tulvi laivaan nolla-kerroksesta, jossa sijaitsi myös laivan saunaosasto ja uima-allas. Tämä nollakerros sijaitsi juuri autokannen alla vesirajan tuntumassa. Se oli jaettu vedenpitäviin osiin, joten oikeastaan ainoaksi vaihtoedoksi jää se, että sinne syöksynyt vesi olisi peräisin aluksen kyljessä olevasta reiästä.

On myös esitetty teorioita, että laivan ikkunat olisivat hajonneet ja vesi olisi päässyt pohjakerroksiin sitä kautta. Tuntuu kuitenkin oudolta, että ikkunoiden kautta tullut vesimäärä olisi niin suuri, että se olisi saanut laivan painumaan perä edellä meren pohjaan.

Tutkitaan nyt hieman lisää sitä teoriaa, että sukellusvene olisi osunut Estoniaan ja jos näin oli, minkä maalainen sukellusvene oli kyseessä.

Joka tapauksessa on selvää, että törmäys ison matkustajalaivan kanssa aiheuttaisi myös sukellusveneeseen vaurioita. Telakalla olevat sukellusveneet eivät ole mitään salaisuuksia.

Erään lähteen mukaan Itämeren ja Suomenlahden alueella liikkuneista sukellusveneistä, jotka liikkuivat Estonian uppoamisen aikaan, vain yksi olisi joutunut telakalle korjauksia varten.

Tämä sukellusvene oli ruotsalainen.

Jos tämä teoria pitäisi paikkansa, niin se selittäisi sen, miksi ruotsalaiset olivat niin vastahakoisia Estonian hylyn nostamisessa ja siinä, että Estonia piti peittää niin nopeasti hiekalla ja kieltää kaikki sukellukset hylylle hautarauhaan vedoten.

Mun edellisellä Estonia aiheisella videolla kerroin Estonian roolista neuvostoliittolaisen sotateknologian kuljettamisesta länteen. Nyt lukemani kirja Estonian salaisuuksista, tukee tätä väittämää.

Olisiko Estoniaan osuneen, ruotsalaisen sukellusveneen alkuperäinen tarkoitus olla suojella laivaa ja siellä kuljetetettavaa arkaluontoista lastia. Törmäys olisi tällöin ollut vahinko, mutta sen paljastaminen olisi ollut ruotsalaisille liian vaikea paikka.

Eräs teoria on se, että Estoniaan osunut sukellusvene ei olisikaan ollut Ruotsalainen vaan Venäläinen. On ihan järkeenkäypää ajatella, että Venäläiset viranomaiset olisivat saaneet tiedon Estonialla kuljetettavasta sotateknologiasta ja halunneet estää tämän kuljetuksen länteen keinolla millä hyvänsä.

Lisäksi on olemassa mahdollisuus, että kyseessä oli yksityisomisteinen sukellusvene, jota oltiin kuljettamasta idästä länteen. Ajatus siitä, että yksityisillä tahoilla olisi mahdollista ostaa Venäläisiä sukellusveneitä kuulostaa melko hurjalta, mutta todellisuudessa tällaista kauppaa käytiin 1990-luvun alkupuolella.

Jos uudelle omistajalle matkanneen sukellusveneen miehistö oli kokematonta on ihan mahdollista, että se olisi osunut vahingossa Estoniaan.

Joka tapauksessa sukellusveneteoria tarkoittaa sitä, että jokin taho on onnistuneesti peitellyt totuutta kaikki nämä vuodet. Tuntuu oudolta, että tämän kaltainen peittelyoperaatio on edes mahdollista.

Suojelun rahan kiristäminen

Sukellusveneteoria ei suinkaan ole ainoa vaihtoehtoinen teoria Estoniasta löydetylle reiälle. Jotkut tahot ovat vahvasti sitä mieltä, että kyseessä oli räjähde, joka olisi räjäytetty laivan sisältä päin.

Onko tämä teoria sitten kuinka pätevä? Evertsonin sukellusryhmä kävi haastattelemassa asiantuntija tämän räjähdeteorian tiimoilta. Tuolloin Norjan merivoimien komentajakapteeni Frank Børresenin mukaan räjähteen käyttö ei ole todennäköisiin syy reiän syntymiselle, sillä Estonian maalipinnassa ei näy räjähdykselle tyypillisiä merkkejä

Estoniasta on kuitenkin kuljetettu epävirallisesti metallinäytteitä tutkittavaksi ja monet tahot ovat ilmoittaneet, että räjähdyksen merkkejä löytyy.

Mun mielestä kyse on nyt ennen kaikkea siitä, kuinka suuren painoarvon tällaisille nimettömille ja epävirallisille tutkimuksille antaa.

On kuitenkin selvää, että räjähteitä oli helposti saatavilla tuohon aikaan. Erityisesti 1950-luvulla Tšekkoslovakiassa sotilaskäyttöön kehitetty Semtex-muoviräjähde oli rikollisten ja terroristien suosiossa. Semtex on helposti muovattavissa ja sen räjähdyksen aiheuttama suunta ja muoto helposti ennakoitavissa.

Virossa pommi-iskut olivat 1990-luvun alkupuolella yleisiä ja esimerkiksi pankeista oli poistettu roskakorit, ettei niihin voitaisi asettaa räjähdettä.

Tärkeä kysymys on tietenkin se, miksi joku olisi halunnut räjäyttää Estonian kylkeen reiän? Erään teoriaan mukaan kyse on suojelurahasta, jota laivayhtiö ei ollut suostunut useista pyynnöistä huolimatta maksamaan. Tämä johtui siitä, että niin Viron kuin Ruotsinkin viranomaiset olivat kieltäneet maksamasta rikollisille.

Jos kyse Estonialla todella käytettiin räjähteitä, niin niiden alkuperäinen tarkoitus oli mitä todennäköisimmin toimia pelotteena laivayhtiölle ja kiristää yhtiötä niin, että se maksaisi suojelusrahan. Jostain syystä räjähteet toimivat ennakoitua tehokkaammin ja saivat aikaan Estonian uppoamisen.

Eräs seikka, joka antaa tälle teorialla painoarvoa, on se, että Estonialla oli juuri muutama päivä aikaisemmin kriistilanteen harjoitus, jossa kuviteltuna tilanteena oli se, että laivalla tapahtuu kaksi samanaikaistsa räjähdystä sen ollessa puolimatkassa Viron ja Ruotsin välillä

Tämän kaltaisen harjoituksen suorittaminen on ihan perusteltua, ottaen huomioon suojelurahan maksamisesta oltiin toistuvasti kieltäydytty.

Selvittämättömiä murhia

Virossa tapahtui samana vuonna kun Estonia upposi yhteensä yhteensä 426 murhaa. Luku on suuri, mutta täytyy muistaa, että turvallisuustilanne Virossa oli hieman erilainen 1990-luvulla mitä se on tänä päivänä.

Mielenkiintoista on se, että 3 näistä murhista voidaan yhdistää Estoniaan. Merkittävin näistä murhista oli Viron tullin entisen pääjohtaja Igor Krištapovitšin murha. Hänet ammuttiin omalle pihalleen vain muutama viikko Estonian uppoamisen jälkeen. Aseena oli puna-armeijan tarpeisiin kehitetyllä

Tokarov-merkkinen pistooli. Tämä ase oli erityisesti Venäjän mafian suosiossa.

Krištapovitšille oli tullut Tullin pääjohtajana selväksi Neuvostoaikaisten aseiden kuljetus länteen. Esimerkiksi helmikuussa 1992 Viron tulli takavarikoi 15 000 länteen matkalla ollut pistoolia.

Näinkin massiivisen salakuljetuksen paljastaminen on varmasti kerännyt Krištapovitšin ympärille vihamiehiä.

Estonian uppoamisen aikaan Krištapovitš oli virolaisen vartiointiliikkeen ESS:n johtaja, jonka vastuualueena olivat muun muassa merikuljetukset.

Estonian salaisuudet kirjasta selviää, että Igor

Krištapovitš oli työskennellyt aikaisemmin Neuvostoliitossa. Mielenkiintoisen tästä tekee se seikka, että työpaikka oli KGB:n tiedusteluyksikössä. Igor Krištapovitšin tehtävänä oli paneutua salakuljetusten tutkintaan.

Jos joku ei tiedä, niin KGB oli Neuvostoliiton valtiollinen turvallisuuspoliisi.

Kaiken kaikkiaan kyseessä oli mies, jolla oli varmasti kontakteja moneen suuntaan.

Aseiden kuljetus Estonialla on teoria, josta löytyy kaikista eniten materiaalia. Lasti menetettiin, ja spekulaatioissa on toistuvasti nostettu esiin Igor Krištapovitšin nimi.

Eräs tärkeä havainnon kertoo Neuvostoliiton miliisissä ja sen jälkeen Viron poliisissa työskennellyt mies, joka tunsi Krištapovitšin.

Krištapovitš oli käynyt hänen luonaan kylässä vain muutama päivä ennen murhaa. Hän oli ollut silmiinpistävän hermostunut, joka ei hänen kaltaiselleen, kovan luokan ammattilaiselle, ollut tavanomaista.

Mikä rooli Krištapovitšilla oli Estonialla tapahtuneen, mahdollisen aseiden salakuljetuksen kanssa? Vai onko tällaista yhteyttä edes olemassa? Tähän ei ole varmaa vastausta, sillä Kristapovitsin murha on pysynyt selvittämättömänä aina näihin päiviin saakka.

Seuraavat kaksi murhaa liittyvät myös samaiseen vartiointiliike ESS:n. Joulupäivänä kaksi ESS:n työntekijää murhattiin Tallinnan keskustassa Gonsiorikadulla sijainneessa kellariravintolassa. Murhaaja oli keskellä päivää tullut ravintolaan ja ampunut paikalla olleen miehen ja naisen. Kyseessä ei ollut ryöstö, sillä kummaltakaan uhrilta ei viety mitään.

Näistä nainen oli työskennllyt rakennusten valvojana ja mies autonkuljettana. Yhteys Estoniaan löytyy siitä, että mies oli vienyt laivaan ennen kuin se lähti viimeiselle matkalleen paketin, joka oli osoitettu laivan kapteenille. Huomionarvoista tässä on se, että paketti piti toimittaa kapteenille henkilökohtaisesti.

Tämän paketin sisällöstä tai sen myöhemmästä kohtalosta ei ole tietoa.

Kesällä 1996, vajaa pari vuotta Estonian uppoamisen jälkeen sattui vielä yksi hämärissä olosuhteissa sattunut kuolemantapaus. Kuolema kohtasi Harri Enula nimisen miehen, joka oli toiminut Estonian omistaneen Estline varustamon toimitusjohtajana Estonian uppoamisen aikaan 1994.

Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna. Hän oli jäänyt junan yliajamaksi rautatiesillan alla. Tätä kuolemaa on mediassa pidetty pääosin itsemurhana. Toisaalta tähänkin tapaukseen liittyy hieman omituisia piirteitä.

Ensinnäkään juna ei pysähtynyt osuman jälkeen, vaan jatkoi samalla nopeudella kohti määränpäätä. Toisekseen rautatiesillan toiselta puolelta löydettiin tutkimuksen yhteydessä toisen auton tuoreet jäljet, jotka veivät lähes radalle saakka.

Kyse ei ollut Harri Enulan autosta, joka sekin löydettiin läheltä tapahtumapaikkaa! Tässäkään tapauksessa uhrilta tai autosta ei oltu viety mitään.

Jos Estonian hylky olisi alun alkaen nostettu ja siellä olisi tehty mittavat tutkimukset, ei tämän kaltaisille vaihtoehtoteorioille olisi mitään tilaa. Nyt asia on kuitenkin toisin!

Uudet sukellukset Estonialle antavat varmasti lisää pohdittavaa myös tuleville videoille!

Lähteitä ja tutkittavaa

Onnettomuudet ja luonnonkatastrofit

Petteri Mikkonen

Kiinnostunut kaikesta! Youtuben parhaat dokumentit!