Elämmekö pian Metaversumissa?

Petteri Mikkonen
Petteri Mikkonen

Kuvittele tulevaisuus, jossa meitä ympäröivä virtuaalinen maailma on niin todentuntuinen, että meidän on vaikea erottaa sitä fyysisestä, jalkojen alla tuntuvasta maailmasta. Tämän kaltaisessa tulevaisuudessa digitaalisesta identiteetistä on muodostunut tärkeimmäksi identiteetin muodoksi ja esimerkiksi fyysinen matkustaminen on korvattu virtuaalisilla kokemuksilla.

Ennen kuin tyrmäät tämän kaltaisen tulevaisuuden pelkkänä scifi-hömppänä, niin katso tää video. Saatat nimittäin huomata, että olemme lähempänä metaversumia kuin aluksi olit kuvitellutkaan.

Metaversumi ja kryptovaluutat

Metaversumin voi määritellä monella tapaa, mutta ainakin omassa määritelmässä kryptovaluutat ja niihin liittyvä lohkoketjuteknologia ovat avain asemassa kuten tällä videolla saatte myöhemmin huomata.

Voidakseen siis täysin ymmärtää, mistä metaversumissa on kysymys, täytyy myös ymmärtää miten kryptovaluutat toimivat.

Mä olen siis sijottanut Bitcoiniin ja muihin kryptovaluuttoiin vuoden 2019 loppupuolelta saakka. Matka lohkoketjujen maailmaan on ollut huikea ja opettanut todella paljon!

Tosin tässä on käynyt juuri samalla tavalla kuin Liisa Ihmemaa elokuvassa. Kun kerran on päätynyt kryptojen ja lohkoketjujen kaninkoloon, ei pohjaa ole näkyvissä.

Jos haluat itse hypätä virtuaalivaluuttojen maailmaan., niin voin ehdottomasti suositella suomalaista Northcyprto-virtuaalivaluuttapörssiä!

Affliate-linkki. Saan palkkion, jos sijoitat Northcrypton kautta

Tarjolla on Bitcoinin lisäksi esimerkiksi Ethereumia, Chainlinkkiä ja suomalaistaustaista Aavetta. Näitä jokaista olen itse myös viime aikoina henkkinut!

Metaversumi Scifi-kirjoissa ja -elokuvissa

Tieteiskirjallisuudessa ja scifi-elokuvissa metaversumi on ollut läsnä jo vuosikymmeniä. Itse termin metaversumi eli englanniksi metaverse otti käyttöön Neal Stephenson vuoden 1992 tieteisromaanissaaan Snow Crash.

Tässä kirjassa kuvattu maailma on aika dystooppinen. Nimittäin maat ja niiden hallitukset ovat kaatuneet ja niiden tilalle on tullut valtavia yrityksiä. Koko metaverse, johon ihmiset liittyvät tällaisen päätteen ja virtuaalilasien avulla, on yksi 100 metriä leveä katu joka kiertää mustan ja täydellisesti ympyränmuotoisen planeetan ympäri.

Stephenson käytti termiä Metaverse kuvaamaan nykyisen internetin seuraajaa, joka perustuu tällaiseen virtuaaliseen todellisuuteen.

Toinen hieman myöhempi scifi teos on Steven Spielpergin ohjaama, vuonna 2018 ilmestynyt elokuva Ready Player One, joka perustuu Ernest Clinen samannimiseen romaaniin joka julkaistiin vuonna 2011.

Tässä elokuvassa eletään vuotta 2045 ja maailmassa on käynnissä fossiilisten polttoaineiden vähenemisen ja ilmaston lämpenemisen aiheuttama valtava energiakriisi. Tämä on tietysti ihmisistä aika kurja paikka elää ja elokuvassa he pakenevat tätä kurjaa todellisuutta virutaalitodellisuussimulaatioon nimeltään OASIS.

OASIS on on samaan aikaan massivinen monen pelaajan verkkoroolipeli sekä tällainen virtuaalinen yhteiskunta.

Mä muuten katoin ton leffan tässä ihan hiljattain ja tykkäsin kyllä kovasti, vaikkakaan elokuvassa kuvailtu Metaverse ei ole ehkä aivan sitä, mitä mää uskon sen tulevaisuudessa olevan.

Internetin evoluutio

Internetin kehitys voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan. 90-luvun alussa Internet tarjosi alksu vain mahdollisuuden lukea internetsivuilla olevaa tietoa. Tätä kutsutaan nimellä Web 1.0

90-luvun alun internet oli lähinnä tiedonhakua varten // Shutterstock

2000-luvulla internetin käytössä ja mahdollisuuksissa tapahtui suuri murros. Web 2.0 antoi käyttäjille vapauden tuottaa sisältöä, ilmaista itseään sekä muodostaa sosiaalisia suhteita.

Tällä hetkellä me eletään maailmassa missä sosiaalisesta mediasta on tullut suurella osalle ihmisistä tärkeä osa identiteettiä. Web 2.0 on muokannut huimasti meidän käsitystä työnteosta ja luonut jopa täysin uudenlaisia työpaikkoja. Tästä hyvänä esimerkkinä on tää meikäläisenkin sisällöntuottajan ammatti.

Web 2.0 on mahdollistanut uudenlaisten ammattien syntymisen

Metaversumi rakentuu Web 3.0 päälle ja sen voidaan ajatella olevan jatkumo sille internetille, jota me tänä päivänä käytämme. Ajatellaan vaikka, että katselet Youtube-videolta jotain konserttia. Kyseessä on perinteinen 2D-video, joka on ollut olemassa jo iät ja ajat.

Metaversumi mahdollistaa sen, että sulla onkin mahdollisuus osallistua samaisen artistin konserttiin jossain virtuaalisessa tilassa. Tai näitä mun videoita voitaisiin esittää jossain virtuaalimaailmassa, jossa sitten vaikkapa videon jälkeen voitais kaikki kerääntyä yhteen keskustelemaan videon sisällöstä.

Tämän kaltaisista asioista on olemassa jo muutamia esimerkkejä.

kaikkien rakastamassa videopeli Fortnitessa on jo nyt järjestetty todellisen ja virtuaalisen maailman ydistäviä tapahtumia. Eräs tällainen tapahtuma oli räppäri Travis Scottin kiertue keväällä 2020. Aikaisemmin esiintymässä on ollut esimerkiksi tuottaja / DJ Marshmello

Palasia Metaversumista löytyy myös muistakin peleistä, kuten Minecraftista, Robloxista, Wordl of Warcraftista tai Animal Crossingista. Uskonkin vahvasti, että peleillä tulee olemaan merkittävä rooli tulevissa metaversumeissa.

Teknologiajätit haistavat tilaisuuden

Hypen metaversumin ympärillä on myös huomannut piilaakson teknologiajätit, joista nyt viime aikoina eniten on ollut esillä Facebook, joka vaihtoi Mark Zuckerbergin johdolla nimekseen Meta.

Facebookilla eli nykyisellä Metalla on suuret visiot metaversumin suhteen. Yhtiö uskoo, että seuraavan vyosikymmenen aikana jopa miljardi ihmistä on vuorovaikutuksessa, työskentelee ja luo tuotteita sekä sisältöjä tässä uudessa metaversumissa.

Zuckerberg perusteli nimenmuutosta siten, että Facebook nähdään vain sosiaalisena mediana. Hänen mukaan yhtiö on kuitenkin luonteeltaan sellainen, että sen tarkoituksena on rakentaa ihmisiä yhdistäviä teknologioita.

Facebookin metaversumissa tällaisilla teknologioilla, kuten virtuaalilaseilla ja muulla puettavalla teknologialla on suuri merkitys. Näiden avulla käyttäjän sitten pitäisi aistia virtuaalinen maailma mahdollisimman todentuntuisesti.

Facebookin luomassa Metaversumissa virtuaalilaseilla on suuri merkitys // Shutterstock

Käytännön esimerkki olisi voisi olla sellainen, että käyttäjä pääsee osallistumaan virtuaalisesti ystäviensä jakamiin tarinoihin. Näin yhdessä koetut asiat voitaisiin kokea uudestaan yhdessä virtuaalisesti.

Esille on kuitenkin noussut myös mielipiteitä, joidenka mukaan Facebookin nimenvaihto Metaksi johtuisi suurelta osin siitä, että Facebookin maine on viimeaikoina ryvettynyt aika pahasti. Tuorein skandaali on yhtiön entisen työntekijän Frances Haugenin Wall Street Journalille toimittamat tiedot, jotka paljastivat Facebookin olleen tietoinen useista sen alustalla rehottavista ongelmista.

Oli syy nimenvaihtoon syy mikä tahansa, niin joka tapauksessa Zuckerberg ja kumppanit ovat lähteneet isoilla panoksilla mukaan.

Facebook lisäksi Microsoft on lähtenyt Metaversumiin täysillä mukaan. Tämä johtuu osittain siitä, että pandemia on luonut aivan uudenlaisen kulttuurin tehdä töitä ja opiskella. Kaikki me tiedämme, että Microsoft on merkittävä tekijä erilaisten työssä ja opiskelussa käytettyjen sovellusten saralla.

Microsoftin Ignite 2021 -teknologiakonferenssissa Mesh for Teams-ratkaisun, jossa yhdistetyn todellisuuden ominaisuuksien avulla ihmiset voivat osallistua jaettuihin holografisiin kokemuksiin eri fyysisistä tiloista. Nykyiset Teams-kokoukset voisivatkin olla tulevaisuudessa sellaisia, jotka tapahtuivat virtuaalisissa ympäristöissä.

Ite en ole ihan hirveästi TEAMS-kokouksiin osallistunut, mutta ajatus virtuaalilasit päässä vietetystä työ- tai opiskelupäivästä kuulostaa vähintääkin erikoiselta.

Facebookin ja Microsoftin lisäksi myös meidän kaikkien rakastama Disney on suunnittelemassa omaa Metaversumiaan. Toivottavasti tulevaisuudessa on mahdollista päästä heiluttelemaan valomiekkaa Luke Skywalkerin kanssa!

Lohkoketjut ja hajautettu omistajuus

Kaikki edellä mainitut asiat ovat sinällään jo olleet olemassa jonkun aikaan. Lisättyä todellisuutta on hyödynnetty esimerkiksi Pokemon Go -pelissä ja virtuaalilasien avulla on pystynyt jo pitkään pelaan erilaisia VR-pelejä.

Vaikka osa näistä sovellutuksista onkin ollut menestyneitä, niin silti ainakin musta tuntuu että lisätty ja virtuaalitodellisuus eivät ole lyöneet täysin läpi.

Lohkoketjuteknologia on se puuttuva palanen, jolla Metaversumi saadaan vietyä aivan toiselle tasolle. Tämä johtuu siitä, että Metaversumi yhdistettynä lohkoketjuteknologiaan mahdollistaa hajautetun omistajuuden.

Lohkoketjuteknolgia on Metaversumin puuttuva palanen // Shutterstock

Jos muuten lohkoketjuteknologia kiinnostaa enemmän, niin on tehnyt Bitcoinista videon, missä tätä asiaa käydään seikkaperäisesti läpi.

No mitä sitten tarkoittaa hajautettu omistajuus?

Yksinkertaisesti se tarkoittaa vapautta ostaa ja myydä niitä Metaversumissa olevia asioita. Tärkeää on se, että nämä omistukset voi viedä pois Metaversumista netin vapaille kauppapaikoille, josta esimerkkinä on vaikkapa Open Sea.

Lohkoketju mahdollistaa tän kaupan käynnin yhteydessä sekä omistus- että aitoustodistukset joita kutsutaan lyhenteellä NFT eli Non Fingible Token Nämä aitous- tai omistustodistukset varmistavat, että ostettu asia on aito ja siihen liittyvät tapahtumat ovat kenen tahansa luettavissa lohkoketjun merkinnöistä.

No mitä sitten nämä myytävät ja omistettavat asiat tai assetit Metaversumissa ovat?

Oikeastaan tässä on vain taivas rajana. Tyypillisesti ne ovat tällä hetkellä esimerkiksi virtuaalista maata tai -esineitä, avatar-hahmoja ja niiden varusteita.

Tämä, melko videopelimäinen lähestymistapa, ei kuitenkaan kerro kaikkia niitä käyttömahdollisuuksia mitä NTF:llä on.

NFT voi olla esimerkiksi klubikortti, jolla pääsee sisälle joihinkin mielenkiintoisiin tapahtumiin niin reaali- kuin virtuaalimaailmassakin. Toisaalta taiteilijat voivat myydä uniikkeja digitaalisia taideteoksia metaversumin gallerioissa.

Eräs mielenkiintoinen mahdollisuus löytyy musiikkibusineksesta. Monet varmaan tietää, että suoratoistopalveluiden kuten spotifyn myötä monien artistien tulot ovat pudonneet merkittävästi. NFT voikin tuoda ratkaisun tähän ongelmaan. Tän vuoden alussa saatiinkin hieman esimakua tästä, kun räppäri Nas myi kahden kappaleensa suoratoisto-oikeuksia NFT:nä.

Metaversumi Decentraland

Seuraavaksi hypätään Decentraland nimisiin Metaversumiin, jossa pelaaja voi kommunikoida muiden pelaajien kanssa, pelata erilaisia pelejä, katsella videoita, taidetta, järjestää tapahtumia tai oikeastaan mitä tahansa.

Decentralandia voi jokainen mennä halutessaan kokeilemaan osoitteessa www.decentraland.org eli homma toimii suoraan nettiselaimella. Voit kirjautua palveluun käyttämällä omaa Metamask-nimistä kryptolompakkoa tai hypätä mukaan vierailijatunnuksella. Alussa pelaaja saa valita oman hahmonsa eli Avatarinsa. Jos käytössä on Metamask, tämä hahmo säilyy myös seuraavilla pelikerroilla.

Hahmon valinnan jälkeen pelaaja siirtyy Genesis Plaza nimiselle alueelle. Täältä voit sitten siirtyä vapaasti tutkimaan Decentralandin maailmaa. Siirtyminen eri alueiden ja tapahtumien välillä onnistuu nopeasti valikkoa käyttäen.

Koko hommasta tulee mieleen Second Life, joka on tällainen netissä toimiva virtuaalimaailma. Decentralandin tapauksessa kuitenkin pelin sisäisellä valuutalla MANAlla on myös tässä meidän oikeassa elämässä arvoa ja sitä voi esimerkiksi ostaa tai myydä suurimmissa kryptovaluuttapörsseissä.

Decentralandissa voi ostaa itselleen palan maata tällä Mana-kryptovaluutalla. Nää maapläntit on edellä mainittuja NFT, joten voit myydä ne sitten eteen päin avoimilla kauppapaikoilla.

Maan hintaan Decentralandissa vaikuttaa kaikista eniten sen sijainti.

Mitä lähempänä maa on suosittuja alueita tai esimerkiksi teitä, sitä suositumpaa se Decentralandissa on // Shuttersstock

Halvimmat tontit maksavat suurin piirtein 4000 MANA-tokenia, joka on tämän päivän kurssilla noin 10 000 euroa. Ei siis mitään ihan halpaa lystiä.

Decentralandista löytyy myös suurten yritysten pystyttämiä alueita. Näistä viimeisimpänä on Samsung, joka perusti Decentralandiin kopion New Yorkissa sijaitsevasta myymälästään.

Onko Metaversumissa mitään järkeä?

Onko tässä koko hommassa sitten oikeasti mitään järkeä? Tätä varmaan moni pohtii tällä hetkellä! Tätä asiaa mietiskellessä on hyvä palata vaikkapa 30 vuotta ajassa taaksepäin internetin ensimäiseen vaiheeseen, web 1.0.

Tuolloin jos silloiselle netinkäyttäjälle olisi sanottu, että tulevaisuudessa ihmiset lataavat nettiin puhelimella kuvattuja tanssivideoita niin tää netinkäyttäjä olisi varmasti nauranut vedet silmissä ja pitänyt asiaa mahdottomana. Ylipäätänsä sosiaalinen kanssakäyminen internetissä oli varmasti varsin vieras käsite.

Edelleenkin moni voi pitää tanssivideoiden lataamista nettiin typeränä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että miljoonat ihmiset tekevät sitä ympäri maailmaa ja tienaavat sillä elantonsa.

Jos joku mulle olisi sanonut vuosi sitten, että edes jollain tasolla harkitset virtuaalisen maan ostamista, niin olisin varmasti pitänyt ajatusta pähkähulluna. Nyt kun tätäkin asiaa on tutkinut ja nähnyt sen tavallaan laajemmassa kuvassa, niin ajatus ei tunnukkaan enää niin omituiselta.

Mun mielessä on jo lukuisia ideoita, mitä kaikkea tolla virtuaalimaapläntillä voisi tehdä ja järjestää.

Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että virtuaaliset maailmat eivät koskaan tule syrjäyttämään fyysisiä kokemuksia tässä ihan oikeassa todellisuudessa. Ajattelen enneminkin, että nämä kaksi asiaa voivat kulkea sopuisasti käsi kädessä.

Tähän sopii hyvin World of Warcraft pelistä tutuksi tullut latausruutu! Tätä periaatetta aion itsekkin tulevissa metaversumikokeiluissa harjoittaa.

Affliate-linkki. Saan palkkion, jos sijoitat Northcrypton kautta

Lähteitä ja tutkittavaa

Talous ja kryptovaluutatTulevaisuus

Petteri Mikkonen

Kiinnostunut kaikesta! Youtuben parhaat dokumentit!