Prinsessa Diana

Petteri Mikkonen
Petteri Mikkonen

Maailman kuvatuin nainen, Prinsessa Diana, joutui kohtalokkaaseen auto-onnettomuuteen elokuussa 1997 kun joukko häikäilemättömiä Paparazzeja jahtasi häntä pitkin Pariisin öisiä katuja.

Prinsessan kuolema kosketti miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Jotkut ovat myös sitä mieltä, että onnettomuus oli lavastettu ja kaiken takana oli suuri salaliitto.

Tässä artikkelissa perehdytään prinsessa Dianan tarinaan, viimeisiin hetkiin ja katsotaan onko salaliitoissa mitään perää.

Prinsessa Diana

Diana Spencer syntyi kuningatar Elisabetin Sandringhamin kartanon tiluksilla 1.7.1961. Diana-vauvan elämä kietoutui siis jo alusta lähtien kuninkaalliseen perheeseen.

20-vuotiaana Diana avioitui Walesin prinssi Cherlesin kanssa. Näin hänestä tuli Walesin prinsessa Diana. Avioliiton myötä Dianasta tuli henkilö, jota seurattiin aktiivisesti. Tästä avioliitota syntyi prinssit William ja Harry.

Pelkkä avioliitto kruununperillisen kanssa ei kuitenkaan tehnyt Dianasta niin kuuluisaa ja tunnettua kun hän oli elämänsä aikana ja vielä tänäkin päivänä.

Erityisesti Diana tuli tunnetuksi syrjittyjen puolustajana. Kun 1980-luvulla AIDS-levisi epidemian tavoin, Diana mursi omalla käytöksellään perusteettomia pelkoja ja kosketteli aidsia sairastavia ihmisiä. Samalla tavalla Diana toimi spitaalia sairastavien ihmisten kanssa, joita hän tapasi esimerkiksi Nepalissa, Intiassa ja Zimbabwessa.

Diana kampanjoi vaikuttavasti kodittomien puolesta. Pelkät kauniit puheet eivät prinsessalle riittäneet, vaan hän myös teki asioita, kuten kuljetti vaatteita paikkoihin jossa tiesi kodittomien oleilevan.

Diana myös mullisti kuninkaallisen perheen jäykkää ja etäistä julkisuuskuvaa. Hän nosteli lapsia syliinsä, halaili ihailijoitaan ja heitti vapautuneesti läppää.

Hänen persoonansa ja tekonsa tekivät hänestä erään maailman seuratuimmista henkilöistä. Diana osasi hyödyntää ja manipuloida mediaa taitavasti. Toisaalta jatkuva salamavalojen keskiössä oleminen oli seikka, joka lopulta johti hänen kuolemaansa.

Prinsessankaan elämä ei ollut pelkästään ruusuilla tanssimista. Avioliitto Charlesin kanssa alkoi rakoilla ja päättyi lopulta avioeroon 1996. Näihin aikoihin Diana järkytti pahasti kuningashuonetta antamalla haastattelun, jossa hän puhui avioeronsa lisäksi esimerkiksi vaikeista suhteistaan kuningashuoneen muihin jäseniin ja omasta syömishäiriöstään.

Eron jälkeen Diana seurusteli Hasnat Khan nimisen sydänkirurgin kanssa kahden vuoden ajan. Kesällä 1997 Diana tapasi Dodi Al-Fayedin, joka egyptiläisen liikemiehen Mohamed Al-Fayedin poika.

Diana ja Dodi laskeutuvat Pariisiin 30.8.1997

Le Bourget’n lentokentällä laskeutui yksityiskone, jonka kyydissä oli maailman kuvatuin nainen ja hänen uusi puolisonsa. Kun Diana ja Dodi Al-Fayed astuivat koneesta ulos paikalla oli parikymmentä valokuvaajaa, jotka janosivat herkeämättä kuvaa pariskunnasta.

Tälläinen mediamyllytys oli Dodi Al-Fayedille vielä melko vierasta, eikä hän nauttinut tilanteesta.

Pariskunta ohjettiin Dodin henkivartijan toimesta mustaan Mercedes 600-autoon, joka oli pysäköity yksityiskoneen välittömään läheisyyteen. Hieman taaempana odotti tummanvihreä Range Rover. Tämän auton kuljettaja oli Henri Paul, joka oli Pariisissa sijaitsevan luksushotelli Ritzin varaturvallisuuspäällikkö.

Luksushotelli Ritz Pariisissa // Shutterstock

Mainittakoon tässä kohtaan, että tuon hotellin omisti Dodin isä, upporikas Mohamed Al-Fayed.

Henri Paulin tehtävänä oli kuljettaa Dianan ja Dodin matkalaukut hotelliin. Vaikka Henri Paulin rooli voi tuntua tässä vaiheessa mitättömältä, niin hän tulee näyttelemään yhtä pääosista tässä tragediassa.

Paparazzit piinasivat mustaa mercedestä ja siellä istuvia Dianaa ja Dodia koko matkan ajan hotellille. Kuvaajat olivat valmiita lähes mihin tahansa, saadakseen huippukuvan kuuluisasta pariskunnasta. Tämä oli sinänsä ymmärrettävää, sillä hieman aikaisemmin Dianan ja Dodin suutelukuvasta oli maksettu huikeita summia.

Vaikka Diana osasikin olla median edessä ja jopa hyödyntää sitä, myös hän oli alkanut tuskastua jatkuvaan ahdisteluun. Edellisenä vuonna oli käyty oikeudenkäynti erästä Paparazia kohtaan. Tässä oikeudenkäynnissä Diana oli todennut, että hän oli vankina omassa kodissaan ja jatkuva kuvien himoaminen oli vaarasssa romuttaa hänen mielenterveytensä.

Kihlasormus ja masentunut varaturvallisuuspäällikkö

Saavuttuaan hotellille Diana ja Dodi ottivat hetken rennosti ja avasivat pullon shampanjaa. Molemmat olivat jo paremmalla tuulella ja soittelivat puheluita läheisilleen.

Kuuden aikaan illalla, Dianan olessa kampaajalla, Dodi vieraili henkivartijansa kanssa jalokivikauppias Alberto Repossin luona. Hän oli tilannut tulevalle puolisolleen ylellisen kihlasormuksen. Sormus oli valkokultainen, jossa kuusikulmaista smaragdia ympäröi neljä kulmikulmaista timanttia.

Sormuksella oli hintaa kevyet 16 000 euroa. Alberton paketoidessa korua, Dodi kiinnitti huomionsa myös erääseen toiseen sormukseen, josta ajatteli Dianan pitävän. Hän ratkaisi tilanteen, ostamalla molemmat. Lopulta hän kuitenkin pitäytyi alkuperäisessä sormuksessa ja käski henkivartiaansa palauttamaan toisen sormuksen.

Tämän jälkeen pariskunta livahti Hotellin takaovesta Dodin yksityisasunnolle, joka sijaitsi Pariisin kuuluisan Riemukaaren lähistöllä. Paparazzit olivat kuitenkin tilanteen tasalla ja olivat heti paikalla.

Ritz-hotellin varaturvallisuuspäällikkö Henri Paul seurasi tätä hieman sivummalta. Kun hän näki pariskunnan poistuvan, hän päätti lopettaa työt siltä illalta.

Tähän väliin on kerrottava muutama seikka tästä varaturvallisuuspäälliköstä. Ensinnäkin työ oli hänelle kaikki kaikessa ja hän oli myös vapaalla jatkuvassa hälytysvalmiudessa, jos hotelli tarvitsisi hänen palveluitaan.

Toisekseen hän ei niin sanotusti sylkenyt kuppiin eli alkoholi maistui. Hän myös kärsi masennuksesta, johon hän söi Prozac-nimistä lääkettä. Kotiin tultuaan Henri Paul nautti tavanomaisen annoksen lääkärin hänelle määrämiään lääkkeitä.

Piinaava illallinen

Alunperin Dianan ja Dodin oli tarkoitus nauttia illallinen eräässä pariisin trendikkäimmistä Michelin-ravintoloista. Astuessaan ulos Dodin asunnosta heitä ympäröi kuitenkin häikäilemättömät kuvaajat, jotka eivät meinanneet väistää parin ajaessa asunnolta pois.

Henkivartijoiden ehdotuksesta pariskunta päätti illallistaa Hotelli Ritzin ravintolassa. Paparazzit seurasivat koko ajan autoa ja ajelivat moottoripyörillään pitkin jalkakäytäviä, siten että jalankulkijat olivat koko ajan vaarassa jäädä alle.

Hieman ennen kymmentä pariskunta saapui hotellin ravintolaan. Diana tilasi alkuruoaksi parsa-sieni-omeletin ja pääruoaksi meriantura-kasvistempuraa. Dodi puolestaan otti grillattua piikkikampelaa.

Kumman ateria susta kuulostaa paremmalta? Ite varmaan tarttuisin Dodin grillattuun piikkikampelaan.

He eivät kuitenkaan ehtineet istua ravintolassa kovinkaan kauaa, kun Dodi huomasi että heidän pöydän vieressä istui seurue, jolla oli vieressään suuria muovikasseja. Hän päätteli, että kyseessä olisivat valeasuiset valokuvaajat ja pari siirtyikin illallistamaan omaan huoneeseensa.

Dianan ja Dedin syödessä illallista Henri Paulin alainen hälytti hänet takaisin töihin. Päästyään hotellille hän käyttäytyi levottomasti ja esimerkiksi auton parkkeeraaminen hotellin eteen ei tahtonut sujua.

Hotellin baarissa Henri Pauli tilasi pari Ricard-nimistä paukkua. Hän myös poltti sikareita ketjussa ja kun hän piipahti hotellin ulkopuolelle hän huuteli paikalla olleille kuvaajille ivallisesti ”Ette saa meitä kiinni tänä iltana. Ei kannata edes yrittää”

Hieman myöhemmin hän myös näytti kuvaajille kymmentä sormea, joka oli merkki siitä, että 10 minuutin kulutta alkaisi tapahtua.

Kaahailu öisen Pariisin kaduilla

Diana ja Dodi päättivät vielä puolen yön jälkeen poistua hotellilta Dodin asunnolle. Dodilla oli suunnitelma, jonka avulla hän uskoi hämäävänsä hotellin etuovilla odottavia kuvaajia.

Hän ohjeisti pariskunnan aikaisemmin päivällä käyttämät autot pääsisäänkäynnin eteen ajatuksena, että he itse livahtaisivat henkivartijansa kanssa hotellin takaovesta. Tätä autoa oli määrätty kuljettamaan Henri Paul.

Hieman ennen puolta yötä Henrin ohjeistama auto kiihdytti pois hotellilta. Lähdön hetkellä Henri työnsi vielä päänsä ulos ikkunasta ja huusi parille paparazzille jo aikaisemmin mainitut sanat: Tänään ette saa meitä kiinni.

Henri Paul tunsi pariisin kadut kuin omat taskunsa. Nyt kuitenkin hän oli nauttinut sekä lääkkeitä ja alkoholia, jotka vaikuttivat hänen ajotaitoihinsa. Hän kaahasi sadan kilometrin tuntinopeudella pitkin pariisin katuja pieni paparazzijoukko tiukasti kintereillään.

Lopulta Henri Paul ohjasi auton Place de l’Alman tunneliin. Ajaessaan hän vilkuili huolestuneesti auton taustapeiliin. Tunnellissa Henri Paul ei saanut autoa enää pidettyä hallinnassaan ja se osui 105 kilometrin tuntinopeudella ensin tunnelin seinään, jonka jälkeen se liukui viereiselle kaistalle ja törmäsi tunnelia kannattelevaan betonipilariin.

Prinsessa Dianan kuolema

Henri Paul ja Dodi kuolivat törmäyksessä välittömästi. Tässä vaiheessa hengissä oli vielä Dodin henkivartija Trevor Rees-Jones ja takapenkillä istunut Diana. Paikalle tulleet paparazzit olivat alussa järkyttyneitä, mutta pian salamavalot taas räiskyivät.

Pian paikalle saapui myös lääkäri, joka arvioi, että Dianalla oli suurimmat henkiinjäämisen mahdollisuudet. Hän yritti pitää Dianan tajuissaan samalla kun ambulanssi oli matkalla paikalle.

Diana oli vielä tajuissaan Pelastajien saapuessa paikalle, mutta hänen sydämensä pysähtyi useaan kertaan sairaalaan kuljetettaessa. Lääkärit tekivät kaikkensa, mutta klo 3.45 ylilääkäri Bruno Riou joutui myöntämään, että mitään ei ollut enää tehtävissä.

Virallisesti Prisessa Dianan ilmoitettiin kuolleen 4 aamuyöllä 31.8.1997

Onnettomuudesta selvisi hengissä henkivartija Trevor Rees-Jones ja hänen muistikuvansa tapahtumista ovat edelleen käytännössä olemattomat.

Salaliittoteoriat nostavat päätään

Edellinen kuvaus tapahtumista on niin sanotusti virallinen kertomus. Vuonna 1997 salaliittoteoriat eivät olleet ihan yhtä suuressa huudossa kun nykypäivänä, mutta silti kaikki eivät hyväksyneet virallista kertomusta.

Mä itse kehotan kaikkia pohtimaan tarkasti mihin uskoo ja mistä etsii tietonsa, mutta haluan kuitenkin tällä videolla esitellä muutamia yleisimpiä salaliittoteorioita prinsessa Dianan kuolemasta.

Tätä onnettomuutta tutkittiin aikanaan erittäin laajasti. Laajoja tutkimuksia vaati muun muun muassa Dodin isä Mohamed Al-Fayed. Tutkimuksissa selvitettiin 175 eriteorian mahdollisuutta onnettomuuden syihin.

Onnettomuuden jälkeen myös kuulusteluita suoritettiin runsaasti. Vuonna 2005 Kuulusteluihin joutui myös Dianan edellinen aviomies prinssi Charles. Scotland Yardin entisen päällikön John Stevensin mukaan Charlesia kuulusteltiin koskien Dianan vuonna 1995 kirjoittamaa muistilappua, jossa sanottiin

Aviomieheni suunnittelee "onnettomuutta" autolleni, jarrut pettävät ja vakava päävamma

Tällaisessa onnettomuudessa oli kuollut Dianan entinen henkivartija ja rakastaja Barry Manakee. Diana epäili itse tämän onnettomuuden olleen tahallisesti aiheutettu.

Salaliitto 1: Kuninkaalliset onnettomuuden takana

Eräs yleisimmistä teorioista prinsessa Dianan kuolemaan liittyen on se, että kaiken takana olisi ollut muu kuninkaallisperhe. Huhut kertovat, että Diana olisi ollut raskaana ja koska lapsen mies oli egyptiläinen muslimi, se olisi ollut liian suuri paikka Britannian hoville.

Tähän teoriaan liittyy olettamus, että ambulanssi joka kuljetti Dianaa sairaalaan olisi tahallaan pitkittänyt matkaa ja näin varmistanut Dianan kuoleman.

Raskausepäily osottautui kuitenkin täysin tuulesta temmatuksi. Ruumiinavauksen ja verikokeiden perusteella pystyttiin osoittamaan varmasti, että prinsessa ei ollut raskaana. Myös hänen lähipiirinsä tuki tätä.

Salaliitto 2: Henri Paul - Salaisen palvelun palkkalistoilla

Toinen yleinen teoria koskee turma-auton kuljettaja Henri Paulia. Salaliittoteoreetikot ovat sitä mieltä, että Henri Paul olisi käsketty ajamaan tunnellissa ollutta pylvästä päin. Virallisen kertomuksen mukaan Henri Paul oli onnettomuushetkellä vahvasti humalassa ja hänen veren alkoholipitoisuutensa oli 1,75 promillea.

Tähän salaliittoteoriaan liittyy munkin mielestä eräs aika erikoinen seikka. Nimittäin tuossa onnettomuustunnellissa oli runsaasti turvakameroita, mutta onnettomuus ei tallentunut yhdelekkään niistä. Ne olivat joko rikki tai osoittivat toiseen suuntaan.

Salaliittoon uskovat ovat sitä mieltä että Henri Paulin humala oli vain valetta ja Paulin oikea ruumis vaihdettiin toiseen välittömästi toiseen heti onnettomuuden tapahduttua. On myös pidetty epäilyttävänä sitä, että Henri Paulilla oli huomattavasti suurempi omaisuus, mitä hänellä ammattinsa puolesta olisi kuulunut olla.


Tämä salaliittoteoria sai lisää vettä myllyynsä kun tutkimuksissa ja esimerkiksi Henri Paulin veren testauksessa tehtiin aikoinaan paljon virheitä. Myöhemmin on kuitenkin pystytty osoittamaan lähes varmasti, että Henri Paul oli humalassa kaahatessaan pitkin Pariisin katuja.

Salaliitto 3: Paparazzit Prinsessan kuoleman takana

Kolmas salaliittoteoria väittää, että autoa jahdanneet paparazzit olisivat aiheuttaneet auton törmäämisen tunnellissa. Näin ollen paparazzit siis loivat ise sellainen tilanteen, jossa mahdollisia salaliittoja alettaisiin epäillä.


Tässä vaiheessa täytyy tietysti pohtia näiden kuvaajien motiiveja. Toki kuvista, joita prinsessa Dianasta napattiin tienasi hyvin rahaa. Huippuotokset pystyi myymään useille lehdille ja televisiokanaville, jolloin yksittäisen kuvaajan elämä saattoi muuttua yhden onnistuneen otoksen seurauksena.

Toisaalta kuvaajat toimivat pääasiassa itsenäisesti ja kilpailivat verisesti toisiaan vastaan. Olisi ollut melko erikoista jos he olisivat yhdessä masinoineet näin traagisen tapahtuman.

Lähteitä ja tutkittavaa

Historia ja yhteiskuntaOnnettomuudet ja luonnonkatastrofit

Petteri Mikkonen

Kiinnostunut kaikesta! Youtuben parhaat dokumentit!